تبلیغات
آداب و سنن شب زفاف دوران بعد از وضع حمل روشهای شاد کردن خانم ها کلید قلب همسرم سن مناسب ازدواج روابط میان عروس‌ها و مادرشوهرها آموزش مسایل جنسی به کودکان مردان مریخی و زنان ونوسی آمادگی مردان برای ازدواج با چه زنان و مردانی نمی توان ازدواج كرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی جوانان ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج کاهش استرس و افسردگی جوانان فاصله سنی در ازدواج عوامل مؤثر در تفاهم و توافق در ازدواج دلواپسی های دوران نامزدی تشریح دستگاه تناسلی مردان تشریح دستگاه تناسلی زنانه انواع بیماریهای مقاربتی بستن لوله های اسپرم بر(وازکتومی) عوارض خودارضایی-انحراف جنسی ازدواج موقت از نظر شهیدمطهری آداب و اصول شیر دادن به نوزادن بیماری های زنان درمان زود انزالی مردان (نوعی ناتوانی جنسی) نقش پستان در زنان همه چیز درباره اندازه آلت تناسلی مردان روش های جلوگیری از بارداری پرده بکارت و انواع آن انواع ترشحات خروجی از دستگاه تناسلی مرد حکم امیزش با همسر از پشت همه چیزدر مورد (HIV) ایدز (AIDS) آمیزش جنسی در دوران بارداری علل سرد مزاجی زنان چند قانون برای دوران نامزدی همه چیز درباره کاندوم و جلوگیری از بارداری سرطان بیضه در مردان 7 باور غلط مردها درباره ی زنها مقالات زناشویی - دوران بلوغ

مقالات زناشویی

آداب و سنن شب زفاف دوران بعد از وضع حمل روشهای شاد کردن خانم ها کلید قلب همسرم سن مناسب ازدواج روابط میان عروس‌ها و مادرشوهرها آ

دوشنبه 13 دی 1389

دوران بلوغ

نویسنده: مدیر سایت   

دوران بلوغ
دوران بلوغ ، دوران شیرین تغییر و تحولات جسمانی ، روان شناختی و عاطفی همراه با احساس های گنگ و مبهم و گاهی ناتوان از درک چگونگی این تغییرات است. بسیاری از افراد دوران بلوغ نوجوانان را که می تواند در کسب تجربه های تلخ و شیرین، شناخت خود و محیط اجتماع و خانواده باشد با درک غلط خود و رفتارهای غیرمنطقی تبدیل به بحرانی ترین دوره زندگی آنها می کنند.

به گفته ژان ژاک روسو دوره بلوغ ، تولد مجدد فرد است . دوره ای که تحول در تمامی ابعاد وجودی (جسمی، روانی، نگرش ها، باورها، خلاقیت و...) رخ می دهد. اما از آنجایی که تغییرات این دوره برای نوجوان مبهم و مرموز است،انتقال برداشت ها و ارائه اطلاعات غلط و ناقص، ضربات جبران ناپذیری بر شخصیت فرد زده و موجب انحراف و بروز و تثبیت رفتارهای ناهنجار و تغییرات نامطلوب در ساختار شخصیتی و... نوجوان می گردد.

از جمله مهمترین تغییراتی که در این دوره، به وقوع می پیوندد تغییرات بیولوژیکی فیزیولوژیکی ناشی از ترشح غده و هورمون های آنهاست: رشد اندام، بخصوص تغییر در اندام تناسلی، تأثیر هورمون های استروژن و آندروژن و به وجود آمدن صفات ثانویه جنسی در دختران و پسران. همچنین در بُعد روانی نیز تغییرات مهمی رخ می دهد، جنبه عاطفی شخصیت آنها به سرعت گسترش می یابد و با کوچکترین مسئله ای از کوره در می روند و درست همین جاست که احساس می کنند بزرگترها آنها را درک نمی کنند و تضاد بین نسلی به وجود می آید. لجبازی دوران کودکی شدت یافته و قهرها و آشتی ها، در خود فرو رفتن و آشفتگی خاطر از نشانه های این دوره است. آنها بیش از پیش به خودشان توجه نشان می دهند و غالباً بیشترین وقت خود را حتی در مدرسه صرف آراستن و زیباتر نمودن خود می کنند. از گرایش به دوستی با هم جنس، به دگر جنس خواهی تغییر جهت می دهند و به تدریج به جنس مخالف جذب می شوند. علائق شان تغییر یافته و میل به مخالفت و بحث بخصوص با والدین و بزرگسالان شدت می یابد، نوجوانان مرحله وابستگی دوران کودکی را پشت سرگذارده و وارد مرحله تازه ای که تمایلات استقلال طلبانه و دگراندیشی بخشی از آن است، می شوند.

والدین و مربیان موظف هستند نوجوان را از وقوع این تغییرات پیش از زمان رسیدن به این دوره مطلع کنند بخصوص دختر خانم ها را از نظر عادت ماهیانه و پسران را برای آثار ناشی از بلوغ مانند آنچه گفته شد مهیا سازند. جوانانی که اطلاع قبلی از تحولات بلوغ نداشته باشند و تنها شایعات و کنایه های مبهم را در مورد آن شنیده باشند نه تنها آشفته و پریشان می شوند بلکه غالباً وحشت کرده و رفتارهای مخرب از خود نشان می دهند. از طرفی سکوت والدین نیز تحولات فوق را ترسناک جلوه می دهد و باعث کناره گیری و احساس غیر عادی بودن و یا تمایل و گرایش نوجوان به منابع سهل تر مثل همسالان می کند و در نهایت به اطمینان و اعتماد متقابل نوجوان با بزرگسالان و والدین صدمه می زند. همچنین ارائه اطلاعات ناقص و غالباً منفی از سوی نوجوانان همسال موجب بلوغ زودرس، کژکاری های جنسی و بسیاری مسائل دیگر می گردد. امر و نهی ها، تحکم و ایجاد محدودیت، ثمره ای جز تمایل و کنجکاوی بیشتر نوجوان، حساس شدن، زود رنجی و لجبازی در آنها ندارد.
جوان و دوران بلوغ نخستین گام یـكـى از آگاهیهاى بسیار مهم در زندگى جوان , قبل از شناختن محیط و پدیده هاى پیرامونش , آشنایى با خود است .
توجه به خویشتن و آگاهى درباره خود یكى از شگفتیهاى نظام آفرینش است , زیرا انسان علاوه بر علم و آگاهى به اشیا و دیگران , نسبت به خود,آگاهى و توجه حضورى ((2))
دارد و در عین حال مـى تـوانـد تـوجـه خود را به شخصیت خویش متمركز سازد و رفتار و كردار خود را مورد ارزیابى وتـحـلـیل قرار دهد, حتى بهتر از یك پدیده خارجى , خود و رفتار خود را مورد مطالعه و تجربه و جستجوى علمى قراردهد.
انسان اطلاعات علمیى كه از خارج دریافت مى كند, ممكن است همراه با خطا و اشتباه باشد, ولى درباره خود خطا نمى كند.
در ایـن بـاره قـرآن مى فرماید, انسان به نفس خود آگاهى دارد, اگر چه (براى خطاهایش ) عذر تراشى كند ((3)).
انـسـان وقـتى باطن خویش را شناخت و اصلاح كرد, رفتارى كه از او صادر مى گردد نیز اصلاح مى شود.
جـوان داراى این قدرت خواهد بود كه در برابر موفقیتها و یا شكستهاى زندگى , خود را نبازد و با تـقـویت ایمان و توكل به خدا با عزمى راسخ , درحوادث به جلو گام بردارد, زیرا غرور برخاسته از موفقیت یا نومیدى حاصل از شكست , هر دو براى وى خطرناك است .
بـنـابـراین شما جوانان عزیز اگر مى خواهید در زندگى خوشبخت و سعادتمند باشید, باید از هم اكنون شروع به بررسى در وجود خودتان كنید وببینید چه معایب و نقصهایى دارید, سپس كوشش كنید كه آنها را یكى پس از دیگرى برطرف نمایید.
باید بدانیدكه گذشتن از مرحله كودكى و وارد شدن به دوران بلوغ و جوانى , چندان آسان نیست , بلكه این راه پر فراز و نشیب باید همراه با آگاهى ومراقبتهاى لازم طى شود.
مطالعه فرازهاى زندگى رهبران بزرگى كه منشا خدماتى به انسانها بوده و آنان را به سوى دانش و عـدالت وخداپرستى هدایت كرده اند,ما را به این نكته آگاه مى سازد كه : این گونه افراد از جمله كـسـانى بوده اند كه دوران حساس بلوغ خود را به سلامتى و پاكى پشت سر گذاشته و ایام جوانى راآگاهانه سپرى كرده و از قدرت جوانیشان بیشترین استفاده را نموده اند.
آنـان شـیـوه اى را بـرگـزیـده انـد كـه استعدادهایشان را در جهت كمال , شكوفا كرده و همواره وجودشان براى خود و دیگران منشا خیر و بركت بوده است .
انـدیـشـیدن و درس آموزى از زندگى دانشمندان علوم و رهبران دینى بویژه پیامبران بزرگ به جـوان كـمـك مى كند كه در موقعیتها و مراحل مختلف زندگى براساس بهترین و ارزشمندترین دستاوردها عمل نماید تا استعدادهاى خود را شكوفا سازد.
امـا كـسانى كه موجب فساد و گمراهى خود و دیگران گردیده اند, بیشتر افرادى بوده اند كه در دوران مـهـم و بـحـرانى بلوغ , انحراف و آلودگى فراوان پیدا كرده و آسیبهاى جبران ناپذیرى به شخصیتشان وارد شده است .
بـنـابـرایـن بـى اطـلاعـى جـوان از مسائل حساس دوران بلوغ , موجب اختلال روانى و تزلزل در شخصیتش گردیده و در نهایت , آینده اى مبهم و تاریك در انتظارش خواهد بود.
آینده نگرى .
جوانان عزیز! شما در آینده اوقات زیادى در پیش رو خواهید داشت و هر وقت , فرصت دست دهد, حق دارید از آنها استفاده نمایید, ولى چگونه ,چطور و با چه هدفى ؟ شما كارهاى جدى و مهمى در پـیش دارید, مانند معاشرت با دوستان و همسالان , رفت و آمد با خویشاوندان و طرز رفتار باآنان , انـتخاب رشته تحصیلى , پیدا كردن شغل و كار مناسب و كسب موفقیت در آن وب و خلاصه روزى فرا مى رسد كه باید به فكر ازدواج و تشكیل خانواده و تربیت فرزند باشید.
الـبـته ممكن است در زندگى شما پیشامدهاى دیگرى نیز رخ دهد, مانند نومیدى و دلتنگى در كـارهـا, انـدوه و غـم و بـیمارى ب و شاید شما تاكنون طعم شكست و نومیدى را چشیده باشید این نومیدیها وغمها در دوران نوجوانى , معمولا خیلى ناگوار است , زیرا شما این طور احساس مى كنید كـه تـنـهـاشما ناراحت و غمگین هستید وتصور نمى كنید كه صدها انسان دیگر در زندگى خود, همواره با این ناملایمات رو به رو مى شوند.
پـیـشامدهاى ناگوار, بطور ناگهانى و غیر منتظره در زندگى انسان رخ مى دهد, این حقیقتى اسـت كـه نـمـى تـوان منكر آن شد, ولى این پیشامدهاوناگواریها و بلاها در فرهنگ و جهان بینى اسلام معنا و مفهوم خاصى دارد و به عنوان یك حادثه گنگ وبى هدف مطرح نیست ((4)).
یـك جـوان بـا ایـمـان , بـا بینش صحیحى كه درباره خود و این رویدادها دارد, حوادث ناگوار و غـیراختیارى را, به عنوان یك پل و نردبان ترقى و وسیله آزمایش الهى ـكه كمال و رشد و سعادت او درگرو آن است ـ تلقى مى كند و با عبور آگاهانه از آن , آینده تابناك خود را رقم مى زند.
حـوادث و پـیـشامدهاى دوران جوانى انسانهاى بزرگ (رهبران اجتماعى و مذهبى , همچون: امام خـمـیـنـى , شیخ انصارى , علامه طباطبایى و دانشمندان علوم طبیعى , چون : انیشتین , ادیسون , پاستور و ب) همه گویاى این حقیقت است كه اینان با درك درست و بینش صحیحى كه نسبت به ناگواریهاداشته اند, به نحو شایسته اى با آن برخورد كرده و پیروزمندانه از آن گذشته اند.
بـطـور كـلـى باید دانست كه اگر ما داراى هدف واعتقادى صحیح و عاقلانه باشیم , آن هدف در زندگى به ما آرامش و دلگرمى و نیرو مى دهد و ما را باپشتكار زیاد وارد معركه زندگى كرده و به پیش مى راند و در پایان , ما شادمانه با موفقیتى تمام به آن هدف دست خواهیم یافت



منبع:
http://vesalu.mihanblog.com

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :