تبلیغات
آداب و سنن شب زفاف دوران بعد از وضع حمل روشهای شاد کردن خانم ها کلید قلب همسرم سن مناسب ازدواج روابط میان عروس‌ها و مادرشوهرها آموزش مسایل جنسی به کودکان مردان مریخی و زنان ونوسی آمادگی مردان برای ازدواج با چه زنان و مردانی نمی توان ازدواج كرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی جوانان ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج کاهش استرس و افسردگی جوانان فاصله سنی در ازدواج عوامل مؤثر در تفاهم و توافق در ازدواج دلواپسی های دوران نامزدی تشریح دستگاه تناسلی مردان تشریح دستگاه تناسلی زنانه انواع بیماریهای مقاربتی بستن لوله های اسپرم بر(وازکتومی) عوارض خودارضایی-انحراف جنسی ازدواج موقت از نظر شهیدمطهری آداب و اصول شیر دادن به نوزادن بیماری های زنان درمان زود انزالی مردان (نوعی ناتوانی جنسی) نقش پستان در زنان همه چیز درباره اندازه آلت تناسلی مردان روش های جلوگیری از بارداری پرده بکارت و انواع آن انواع ترشحات خروجی از دستگاه تناسلی مرد حکم امیزش با همسر از پشت همه چیزدر مورد (HIV) ایدز (AIDS) آمیزش جنسی در دوران بارداری علل سرد مزاجی زنان چند قانون برای دوران نامزدی همه چیز درباره کاندوم و جلوگیری از بارداری سرطان بیضه در مردان 7 باور غلط مردها درباره ی زنها مقالات زناشویی - خوب و بد بروز احساسات

مقالات زناشویی

آداب و سنن شب زفاف دوران بعد از وضع حمل روشهای شاد کردن خانم ها کلید قلب همسرم سن مناسب ازدواج روابط میان عروس‌ها و مادرشوهرها آ

دوشنبه 6 دی 1389

خوب و بد بروز احساسات

نویسنده: مدیر سایت   

خوب و بد بروز احساسات
پنهان داشتن احساسات و عواطف در بسیاری از جوامع مدرن به عنوان مشخصه‌ای منفی تلقی می‌شود. در برخی دیگر از جوامع جلوگیری از بروز احساسات و حفظ خونسردی رفتاری مثبت به حساب می‌آید. این تلقی‌ها تا چه حد بر مبانی علمی استوارند؟

نظرات رایج درباره تظاهر بیرونی احساسات

تقریبا اغلب روانشناسان بر این عقیده‌اند كه تجربه و دریافت احساسات در زندگی آدمی بسیار مهم است. حتی برخی از كارشناسان فراتر از این رفته و اصالت فرد را در گرو بروز احساسات می‌دانند، و انسان‌های تودار و یا خویشنتدار را افرادی خونسرد، بی تفاوت و غیراصیل قلمداد می‌كنند. مسلما این بینش در گذشته حاكم نبوده است. بطور مثال، تا چندی پیش بروز احساسات برای مردان نشانه ضعف به حساب می آمد. اما این پدیده نیز دچار تحول گشته است.
در پس این مد رایج سوء تفاهمی بزرگ نهفته است. این فرض كه رفتار احساساتی نشانه‌ای از اصالت است، متكی به این تصور است كه احساسات و بروز احساسات از یكدیگر جدایی ناپذیرند و در رابطه‌ای محكم و مستقیم با یكدیگر قرار دارند.
بنا به نظرات رایج، هر كس كه به نوعی بروز احساسات خود را تحت كنترل در آورد و یا آن را سركوب كند، سرانجام به خود احساسات نیز آسیب خواهد رساند. این نظر را می توان بدین نحو بیان داشت كه تجلی عواطف و بروز واكنش‌های حسی نشانه‌ای از وجود واقعی و اصیل احساسات در درون آدمی است.
اما چندی است كه این نظرات رایج و كلیشه‌ای از سوی برخی پژوهشگران بطور جدی زیر سوال رفته است. مانفرد هولودینسكی از دانشگاه مونستر در آلمان به همراه ولفگانگ فریدل مایر از دانشگاه میشیگان در امریكا عنوان می كنند كه تجلی وبروز احساسات در پیوند مستقیم با خود احساسات نیستند. به نظر آنان یكی از نشانه های بلوغ دقیقاً همین جدایی میان ایندو است. فرد بالغ قادر است كه بروز احساسات را تحت كنترل داشته باشد، بی آنكه به سركوب احساسات در درون خود دست زند.

هماهنگی میان احساسات و بروز آن در كودكان

پژوهشگران بر این باورند كه تنها در نزد كودكان وحدتی میان احساس و بیان و یا بروز آن وجود دارد. برای كودك گرسنگی و جیغ زدن اموری یكسانند. تنها در سنین بالاتر كودكان قادر به تمایز میان احساس و اشكال بروز آن می شوند. آدمی سرانجام در دوران بلوغ قادر می شود كه میان تجربه های درونی و رفتار بیرونی خود بطور قطعی تمایز گذارد واین به معنای خیانت به احساس درونی نیست و تنها پس از این تفاوت گذاری انسان قادر به مشاركت فعال در زندگی پیچیده اجتماعی می‌شود.
از زمانی كه كودك قادر به تامین نیازهای خود می شود، بروز و یا نشان دادن احساسات جنبه درخواستی خود را از دست می دهد و به مرور زمان، هر چه بیشتر خصلت ارتباطی آن بر جسته می‌شود. روانشناسان با آزمایش های مختلف این موضوع را بررسی كرده اند. برای مثال كودكان تا پنج و یا شش سالگی بدون حضور شخصی دیگر نیز احساسات خود را نشان می‌دهند، اما این رفتار در دوران مدرسه بتدریج محو می شود.

فطری و یا اكتسابی

پاول اكمن روانشناس امریكایی، یكی از طرفدارن نظریه هماهنگی میان احساس و بیان آن، با جمع آوری و تحلیل تعداد بیشماری ازحركات و حالات صورت انسانی بر این نظر است كه برخی از حالات و حركات چهره فرای مشخصات خاص فرهنگی برای همه انسان ها یكسان اند. این حالات چهره نشانگر احساسات پایه ای وفطری انسان نظیر ترس، خشم، غم، شادی و انزجار هستند.
اما كلاوس شرر، روانشناس سوییسی، بر خلاف اكمن بر این باور است كه حالات چهره برای بیان احساسات پایه ای همیشه و در همه جوامع یكسان نیستند و در زندگی روزمره كمتر قابل مشاهده می‌باشند. و تنوع و تفاوت در تظاهر احساسات پایه ای یكی از ویژگی های زندگی انسانی می باشد.
گرچه نوزدان برای برآوردن نیازهای خود برخی رفتارهای یكسان از خود نشان می دهند، اما این موارد با نمونه های اكمن از حالات روحی تفاوت دارند. به نظر روانشناسانی نظیر شرر، هولودینسكی و فریدل مایر احساسات فطری و مادرزاد نیستند و حتی نوزدان باید آنرا نخست فرا گیرند. به نظر هولودینسكی هسته اصلی هر احساسی ارتباط و یا مراوده است. كودك جیغ می زند و مادر او را بغل می كند. كودك از همان آغاز می آموزد كه چگونه می توان با بیان احساس محیط خود را تحت تاثیر قرار داد. بدین معنا احساسات، دریافت های آشفته و ناروشن جسمی هستند وتنها پس از مبادله با جهان بیرون كودك می آموزد چگونه احساسات خود را به طور مشخص و دقیق بروز دهد.
گریستن و شادی بر صحنه تئاترنشانگر اصالت احساسات نیستند. اما كنترل ماهرانه احساسات نیز به معنای وجود احساس ژرف، بلوغ و پختگی آدمی نیست. خویشتنداری تنها بدین معناست كه در ظاهر و در سطح احساس زیادی وجود ندارد.
كارشناسان بر این نظرند كه احساس بخشی از سیستم ارتباطی است كه از سوی امیال انسانی همراهی می شود. نشان دادن احساسات در خدمت دستیابی انسان به آرزوها و اهداف خود است. بروز احساس بیش از همه بیانگر اینست كه شخص علاقه و امیال خود را بجا می داند و در این زمینه به خود حق می دهد. احساس محق بودن نتیجه روند اكتساب ارزش های اخلاقی است كه در زندگی اجتماعی جای دارند.
انسانها در قبال بسیاری ازحوادث و موضوعات با بروز احساسات از خود واكنش نشان می دهند، اما این حوادث وموضوعات بیش از آنكه بیانگر خصوصیت افراد باشد، خبر از اجتماعی می دهند كه انسان ها در آن زندگی می كنند. 


منبع:
http://vesalu.mihanblog.com

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :